Dersin Adı | Jeopolitik ve Enerji Güvenliği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEN 503 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Jeopolitik klasik olarak coğrafi konum içinde, bilimsel olarak devletin araştırılması olarak tanımlanmaktadır. Bir ülkenin coğrafi konumu dolayısıyla sahip olduğu askeri, siyasi ve ekonomik önemi incelenir. Bir başka deyişle bir ülkenin dış politikalarını oluştururken karşılaşabileceği enerji kaynakları, coğrafi konum, bölge, altyapı, kültür, su kaynakları gibi çeşitli coğrafi faktörlere bağlı sorunları ve bu faktörlerin arasındaki ilişkiyi inceleyen bilim dalıdır. Bu ders kapsamında ülkelerin dış politika oluşturma aracı olarak kullandıkları ulusal çıkar, güvenlik, kaynaklar, bölge üzerindeki kontrol, küreselleşmenin etkisi ve coğrafi konum kullanımı gibi başlıca kavramlar açıklanacaktır. Bu ders 19uncu yüzyılın sonlarından başlayıp günümüze kadar uzanan jeopolitik çalışmalar üzerine yoğunlaşacaktır. Ayrıca, derste enerji güvenliği kavramı ve enerji politikası oluşturmanın çağdaş tanımları üzerinde durulacaktır. Bu kapsamlı başlıkların yanı sıra, son yıllarda Rusya, Avrupa Birliği, ABD ve Türkiye, ile Orta Doğu, Kuzey Afrika, Hazar Denizi ve Akdeniz’i kapsayan birçok bölgenin ve ülkenin gündemini meşgul eden çeşitli enerji jeopolitiği ve enerji güvenliği konularına da değinilecektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | İleri düzeydeki bu ders jeopolitik teorisini ve enerji güvenliği kavramını çeşitli ülke ve bölgelere odaklanarak detaylı bir şekilde analiz etmek ve incelemek için planlanmıştır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Jeopolitik I: Başlangıç Dönemi | Konu ile ilgili makaleler |
3 | Jeopolitik II: Soğuk Savaş Dönemi | Konu ile ilgili makaleler |
4 | Jeopolitik III: Soğuk Savaş Sonrası Dönemi | Konu ile ilgili makaleler |
5 | Küresel Enerji Profili | Konu ile ilgili makaleler |
6 | Enerji Güvenliği Kavramının Tanımı | Konu ile ilgili makaleler |
7 | Enerji Politikası Oluşturma | Konu ile ilgili makaleler |
8 | ARASINAV | |
9 | Dargeçitler ve Deniz Yolları | Konu ile ilgili makaleler |
10 | Rusya ve Gazprom’un Rolü | Konu ile ilgili makaleler |
11 | Enerji Güvenliği Açısından ABD’nin Jeopolitik Konumu | Konu ile ilgili makaleler |
12 | Avrupa Enerji Güvenliği: Zorluklar | Konu ile ilgili makaleler |
13 | Orta Doğu Enerji Politikaları | Konu ile ilgili makaleler |
14 | Hazar Denizi Bölgesi: Alternatif Enerji Üreticisi | Konu ile ilgili makaleler |
15 | Kuzey Afrika ve Akdeniz Bölgesi’nin Enerji Jeopolitiği’ndeki Yeri | Konu ile ilgili makaleler |
16 | Türk Enerji Güvenliği | Konu ile ilgili makaleler |
Ders Kitabı | Konu ile ilgili makaleler ve PowerPoint sunumlar |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 14 | 90 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 100 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 14 | 6 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | |||
Toplam | 216 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Politika yapıcılar, kolektif yapılar ve toplum için enerji kaynakları, enerji arzı ve enerji talebinin kritik rolünü ve etkilerini kavrar. | X | ||||
2 | Jeopolitik, piyasa dinamikleri, risk yönetimi, teknoloji, çevre sorunları, yasal konular, ulaşım ve stratejiler gibi temel enerji araştırma disiplinlerinde, teorik ve pratik bilgileri kullanarak enerji çalışmalarına ilişkin sorun ve koşulları değerlendirir. | X | ||||
3 | Çok boyutlu sorunları paydaşlarla koordineli çalışarak analiz eder ve enerji araştırmaları alanındaki karmaşık sorunları çözme hususunda liderlik gösterir. | |||||
4 | Siyasi yapılar, piyasalar, kurumlar, düzenlemeler, iklim değişikliği ve çevre ile ilgili temel enerji politikasına ilişkin konuları eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir. | X | ||||
5 | Uluslararası enerji arenasında uygulanan çağdaş yöntemler, stratejiler ve politikaların yanı sıra politika yapıcılar, şirket temsilcileri ve kanun düzenleyicilerle etkileşime girer. | X | ||||
6 | Enerji ile ilgili soruları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak mevcut teoriler, senaryolar ve kavramlar doğrultusunda sosyal ve beşeri bilimler perspektifinden ele alır ve analiz eder. | X | ||||
7 | Enerji araştırmaları alanındaki son gelişmeleri takip ederek verileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve uluslararası enerji arenasına ilişkin konuları sistematik olarak inceler. | |||||
8 | Enerji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahiptir. | |||||
9 | Sosyal ve beşeri bilimlere ait disiplinlerin uygun metodolojilerini kullanarak özgün bir tez/dönem projesi hazırlar. | X | ||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Enerji alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ortamlarda tartışmalara katılır. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest